Platsmarknadsföring eller kommunal information – vad får det lov att vara?

image

Idag besökte jag ett seminarium på temat ”Staden som varumärke” arrangerat av Sveriges kommunikatörer.  Det var mycket intressant (även om 6 personer i en panel är för mycket), och dessutom ett väldigt hett ämne där många vill göra inlägg i debatten. Hur ska egentligen kommuner förhålla sig till platsmarknadsföring? Är det någon vi ska syssla med eller handlar vårt uppdrag bara om kommunal information? Den kommunala informationen, den om var vi bygger om vägar, när det är kommunfullmäktige eller hur man söker tillstånd för livsmedelsverksamhet, den är kärnan i vår kommunikation.

Kommunikationen från staden syftar till att informera de som bor och verkar i Helsingborg om sånt som de behöver veta och sånt som de vill veta. Därför använder vi en rad olika kanaler och sociala medier, framför allt pressmeddelande, Facebookinlägg, tweets och tips till journalister. Men vårt uppdrag sträcker sig faktiskt längre än så. Helsingborg vill mer. Vi vill bli bäst i världen på Internet och vi vill skapa möjligheter för helsingborgarna att bidra till utvecklingen av staden genom bland annat Visionsfonden och Drottabladet (cocreation ftw!). Vi vill också göra staden trevlig att vistas i genom evenemang och uppelvelser, där vi hoppas att det ska finnas något för alla. Ibland lyckas vi bättre och ibland sämre. Så är livet. Det är inte lätt att göra alla nöjda, det är rent av omöjligt. Men de allra flesta kan vara nöjda i alla fall någon gång då och då. När hen får ett gott bemötande och svar på sin fråga om bygglov, när hen besöker en sagostund för barn på något av våra områdesbibliotek, eller något helt annat.

Var går då gränsen mellan kommunal information och platsmarknadsföring? Var börjar uppdraget marknadsföring och var slutar uppdraget att ”bara” ge service och information till invånare? Finns det ens ett början och ett slut? Jag tror det är viktigt att vi funderar kring det här med staden som varumärke och att vi som jobbar inom Helsingborgs stad – och andra kommuner och regioner – pratar om det på våra möten och fikapauser. Vad är vårt uppdrag? Varför gör vi detta? Platsmarknadsföringen får aldrig bli viktigare än kärnverksamheten och den (ibland lite tråkiga) kommunala informationen. Men de måste få finnas båda två. För båda behövs.

Att människor trivs i Helsingborg och vill stanna kvar här är viktigt. Ett växande Helsingborg gynnar oss alla och skapar goda förutsättningar till en kommun med god ekonomi och hög kvalitet. Det gynnar alla som bor och verkar här.  Att vi då ibland på olika sätt behöver berätta om platsen Helsingborg är för de flesta ganska förståeligt. Däremot ska vi vara trygga i vad som är vårt uppdrag och vad vi inte ska sysselsätta oss med. Vi är inget företag.

Vi får aldrig glömma bort vilka vi finns till för och vad vårt uppdrag går ut på. Vi är tjänstemän, demokratins väktare, och vi verkställer framför allt politiska beslut. Politiken säger vad – vi säger hur. Enkelt på pappret, ibland lite lurigt i praktiken. Därav bilden på min lille son i början av detta inlägg. Han är helsingborgare och en av alla de 136 000 personer som i förlängningen är våra arbetsgivare. Det försöker jag tänka på varje dag när jag jobbar för staden, både när jag sysslar med kommunal information och när jag marknadsför platsen Helsingborg. Och båda delarna är ju riktigt roliga att jobba med 🙂

Annonser

One thought on “Platsmarknadsföring eller kommunal information – vad får det lov att vara?”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s