Illustration av olika projekt

Co-creation, eller?

– Co-creation! Det är bra! tjoade någon på ett kontor plötsligt en dag för något år sedan.

– Spännande, sa alla andra.

– Jaha, nu kom det ett sånt där nytt begrepp igen som alla ska försöka sig på att använda så fort de skriver ett mail”, TÄNKTE kanske alla andra.

Kanske log alla instämmande bakom sina skärmar, samtidigt som de diskret skapade en ny flik och skrev in ”vad är co-creation” på google. Sen kanske de fick upp en bra Wikipedia-sida, skummade igenom ett exempel på en kul crowdsourcing-kampanj, och förstod grejen, typ. Kanske var jag en av dem.

Jag vet fortfarande inte exakt vad co-creation betyder. Visst fattar jag det här med crowdfunding och crowdsourcing och att skapa något tillsammans över traditionella gränser. Men jag är kommunikatör på en kommun – jag kan inte springa runt och crowdsourca till höger och vänster. Eller?

Men jag kan åtminstone tolka begreppet på ett sätt som passar det sammanhang jag verkar i. Samskapande mellan kommun och invånare. Mellan tjänstepersoner och personer.  Är man generös med definitionen så kan man påstå att detta görs överallt hela tiden men är man lite strängare kan man å andra sidan hävda att det har gått inflation i ordet, utan att det har hänt så mycket i verkligheten.

Så varför ska det då vara nödvändigt med ett nytt begrepp för att beskriva saker som samarbete? Ett ord som för fanken har fungerat bra jättelänge. Jo men kanske för att poängtera att detta faktiskt är något nytt. En ny ambition och en ny dimension i samarbete, och genom det ett nytt sätt att skapa värde genom samarbete. Som Drottabladet.se, Almedalsbladet, och som kickstarter.

Illustration av olika projekt

Helsingborgs stad har en vision, en gemensam riktning för organisationen. Helsingborgs stad har också en visionsfond, från vilken människor som har projektidéer och initiativ som utvecklar staden i riktning mot visionen Helsingborg 2035 kan söka ekonomiskt stöd. I dagsläget är ett 15-tal projekt igång som på sina egna vis gör att Helsingborg blir en mer skapande, pulserande, global, gemensam och balanserad stad. Initiativ som tankesmedjor, kulturhotell, teaterpjäser, föreläsningsserier och biodling gör att visionen samskapas. Det hade den gjort även utan Visionsfonden, men med alla de extra effekterna som Visionsfonden skapar – kommunikation, engagemang, nyfikenhet, förankring och konkretisering – så har man växlat upp det där samarbetet till något annat, och kan med gott samvete kalla det för co-creation. Man skapar värde tillsammans genom att dra nytta av varandras resurser eller kompetenser.

Så inte behöver det vara jobbigt med ett nytt ord. Bara att man behöver fundera på vad ordet betyder för det man själv sysslar kan få bra saker att hända. Lite friktion uppstår i hjärnan och nya idéer eller strategier kan gnuggas fram.

– Carl Rydh, kommunikatör Helsingborgs stad

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s