Det magiska ordet som lyfter ditt seminarium

 

Mattias

Almedalsveckan bjuder på många intryck. Drygt 3800 evenemang finns listade i den officiella evenemangskalendern och allt du tar dig för som besökare kan kombineras med en föreläsning eller ett seminarium.

Ett smörgåsbord dukat för kunskapsinhämtning. Men också risk för plattityder och att tappa bort sig själv i myllret.

Som kommunikatör har det varit intressant att se vilka grepp som tas för att dra till sig besökare. Det är en fråga som faktiskt berör ALLA på plats i Visby, från påverkansorganisationer till lokala restauranger och kaféer.

 Jag är ganska säker på att ordet relevans är det nyckelord som man behöver ha med sig hela vägen som ledstjärna för att lyckas nå fram. Det behöver man ha med sig från den första stund då man sätter sig ned och överväger att överhuvudtaget vara med i Almedalen.

Då kommer följdfrågorna naturligt och hela inramningen tar form från rätt ambitionsnivå: vilket är det viktigaste budskapet? Hur vill vi beröra deltagaren? Vad är viktigt för oss att visa eller påverka?

Jag hoppas därför att så många som möjligt ser onsdagens Öresundssamtal på temat arbetsmarknad klockan 16-17 i Öresundshuset. Det sänds även på SVT2 på fredag kl 10.45.

Där lyfter vi den kanske viktigaste frågan för hur Skåne och Sverige kommer att lyckas med att få människor i innanförskap. Nämligen vårt synsätt: Ser vi utmaningen som en kostnad eller en investering?

 Ett synnerligen relevant tema.

 /Mattias Präntare, Region Skåne

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s